måndag 25 juni 2012

Dag 23 (Västerbotten landskaps högs topp)

Riktig bra dag! Solen har skinit här i Norrland flera dagar nu, känns sommar på riktigt. Har hört hur risigt ni har det där nere:) Idag tog jag cykeln vid halv sju på morgonen (utan packning) från tältplatsen upp på Åmliden (551 m.ö.h.). Denna topp var lite lättare än vitberget med andra ord.
Eftersom jag har en liten förkylning tog jag det mycket lugnt med cyklingen, funkade suveränt! Förut har jag haft en liten stress på mig. Vilket varit mycket bra, eftersom att jag annars aldrig kommit så här långt. Nu blir det en helt annan grej på grund av att jag vet att jag har tid. Jag njöt verkligen av cykelturen idag!
I Rökå hände det sig något trevligt. Ett äldre par som satt i trädgården bjöd in mig på kaffe. Jag tackade ja! Det var jättetrevligt och intressant. In kom en tysk granne också och var med i diskussionen. De berätta om de djur de hade sett. Jag skulle också vilja se björn, lo och järv i dess naturliga miljö! De berättade om alla grannar osv. Kändes som man började känna byn. De var snälla och gav mig bananer för min fortsätta färd.
Jag cyklande en bit längs vindelälven. Vindelälven är en av fyra naturliga älvar utan vattenkraftverk i Sverige. Evert Taube med låten i Änglamark hjälpte till att sätta stopp för vattenkraftverk på älven. Tack Taube!
Nu är jag i Lycksele på campingen här.

1 kommentar:

  1. Alltså vet inte varför inga kommentarer kommer upp här, kanske var det när jag publicerde det nya inlägget? Men jag får ju mail. Så jag tackar så mycket från chefen (Anette), Bengan och Bettan! Talangen som fotograf kanske jag kan tacka Norrlands fina natur för bl.a! Alltid bra att se saker positivt, så svamp plockning ska det bli i höst. Jag och Suss plockade faktiskt för första gången kantareller förra året.

    SvaraRadera