lördag 23 juni 2012

Dag 20 (Norrbotten landskaps högsta topp)


Vad är inte bättre än att fira midsommar med en topp? Efter att tagit lapplands högsta topp var det idag norrbottens som gällde. Tänkte, är ju bara en liten sväng ut ur lappland. Dagen började så in norden bra; sol, behaglig cykeltemperatur, nästan inga bilar, räv som stod och kolla mitt ute på vägen när jag gled förbi, klämma och våffla till lunch. Sen skulle jag toppa med en topp. Men där började det bana iväg till en riktig utmaning. Jag vek av dryga milen från inlandsvägen och tog av på en liten grusväg några kilometrar. Kom fram till informationstavla om Vitberget. Nu fick jag känna på det där med mygg ska ni veta, helt plötsligt var de överallt på mig! Fort som bara den på med långbyxor, mössa och myggmedel. Har annars varit väldigt förskonad från mygg, vissa dagar inte en ända mygga. Nu var det bara traska på längs stigen mot toppen. Men stigen blev ibland som en bäck, när vattnet tänkte ta sig den vägen. Sen tog stigen, eller traktorspåret en sväng åt fel håll, alltså inte uppåt?! Jag var nu tvungen att på måfå leta mig uppåt. Trampa över mängder av ungbjörkar som hade fällts och snår. Sen var det dax att hoppa tuva till tuva i sumpmark. Klart man trampar igenom. Efter mycket slit hittade jag toppen till slut! Myggen var mig trogna iallafall. Sen var det samma procedur ner. Nu ligger jag i ett myggtomt tält och hör Varjisån porla utanför. Varjisån skiljer Jokkmokk från Arvidsjaur kommun. Gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar