onsdag 20 juni 2012

Dag 18 (lite mer om toppen)

Jag befinner mig just på en pizzeria i Kiruna, vart annars!
Mer om toppen: Jag såg på väderprognosen flera gånger innan jag stack från fjällstation. Såg att det skulle bli helt klart framåt småtimmarna natten mot tisdagen, tänkte perfekt då kan man se midnattssolen. Efter att sovit ut tog jag hela min packning vid lunchtid och stack upp mot kitteldalen. Vid kittelsjön börja jag sätta upp tältet, men det blåste tyvärr för mycket. Därför gick jag tillbaka en bit i kitteldalen och gjorde mat och vila en stund, för uppladdning inför toppbestigningen. Jag gömde största delen av packningen (bl.a. Tält och sovsäck) bakom några stenar. Vid 19-tiden begav jag mig av upp. Mötte på vägen en hel del folk som sa att det var molnigt på toppen. Jag var nu orolig för att en massa snö skulle komma in i mina vandringsskor. Men snön var upptrampad på leden upp, dessutom hade jag extra strumpor. I kaffedalen mötte jag de sista två som hade varit uppe, nu var det bara jag ensam mot topp! Jag passerade nya och gamla toppstugan. Efter ett tag uppåt såg man något litet spetsigt som stack upp, sydtoppen! Nu gick det fort, helt plötsligt var jag uppe. Klockan var tio på kvällen. Efter en halvtimme kom flera bollnäsungdomar upp. Jag stack ner till gamla toppstugan för ombyte plus intag av energi och vatten. Fler Bollnäsare kom och jag slog följe med dem så att vi var uppe vid tolv. Efter ett tag var det ena läraren, hans bror och en elev kvar. Vi hade humorn på topp! Jag låg på Sverigetoppen t.o.m! Efter tag var det bara jag och fjällandskapet. Klockan 01 var solen som lägst, det var magiskt.
Lyckades sen spela poker i tjugofem minuter, gick fyra euro plus. Mitt nick är Cox-2 (cyklooxygenase 2). Jag måste vara den första som spelat poker på sydtoppen!

29 kommentarer:

  1. Allt ser toppen ut, utom det där med poker....
    /BMW

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det var ju poker på toppnivå:)

      Radera
    2. Ha, ha du är ju riktigt rolig ! Och sedan har du också LEGAT på Sverigetoppen !! Kram Britt Marie

      Radera
    3. Ja det beror ju hur man ser på saken:)

      Radera
  2. Vilken maskin du är Jonas.
    Göra den här resan och gå plus på poker på sydtoppen, snacka om att jag är imponerad av dig Jonas.
    Du har fått idén till detta äventyr själv och utfört allt själv. Du ska vara stolt. Häftigt att du inte tänker som alla andra.
    Ska bli jättekul att se dig igen på Östgötsk mark där du får berätta mer om ditt äventyr. Sköt om dig nu.

    /Din vän Daniel Hydén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte dåliga ord Daniel, känns riktigt bra! Jag ska berätta mer nästa gång vi träffas, kanske Omberg?

      Radera
  3. Grattis till allt du uppnått.
    Rose-Marie

    SvaraRadera
  4. Hej. Roligt att du lyckades och framförallt att du hade så fina förhållanden när du var uppe. Vi gick upp senare på morgonen men dimma vällde tyvärr in när vi kom till kaffedalen. Vi hade en sikt på 10-20 m och det känns bra att kunna titta på dina bilder för att få förståelse hur det egentligen såg ut. Än en gång ett stort grattis till dig för en makalös prestation. Cykla försiktigt hem. Far (Magnus) och son (Oskar)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska ni ha! Jäkla otur med vädret, Tisdagen såg ju lovande ut. Men då hade ni kommit en bit. Tyckte kaffedalen var jobbigast. Jag gick till Nikkoloukta den dagen. Regnade då också. Var riktigt jobbigt, speciellt utan sällskap. Ha det så bra i Sundsvall!

      Radera
    2. Vi kom ju ändå upp på toppen och fick stå där,men det var inte samma känsla som säkert du kände. Vi tog däremot upp en dam från Tyskland som hade vänt om pga. Dimman för att sen bestiga sin 16.e topp.(Kebnekaise)
      Kom ihåg pizza salladen.. Räknas ändå som grönsak/c-vitamin :)
      Din bedrift= grym
      bedrift= grym

      Radera
    3. Då missförstod jag. Fan härligt att ni kom upp, grattis! :) var det hennes 16e land? Pizzasalladen glömmer jag icke!

      Radera
    4. Den 16.e i Europa.. Ganska häftigt. Var på väg till Finland sen för att gå upp på deras högsta berg. Jag frågade om hon tagit Hollands högsta Få inte för dig nu att du ska cykla genom Europa för att bestiga alla toppar.... Åk hem
      O njut av din prestation och ta hand om
      Din fru/ barn / Magnus o Oskar

      Radera
    5. Haha har haft det i tanken! Undrar om någon annan har bestigit alla Europas? Försökt googla men hittar ej. Ja nu är det hem och ta hand om min kära gravida Suss! Jag har fått nog av toppar för den här gången. Inget kan ju toppa Kebnekaise! Iallafall i Sverige.....

      Radera
  5. Det du gjort är något att vara stolt över. Tror att du kommer att göra mer av detta i ditt liv. Lycka till och stort grattis till denna bedrift.
    Anne-Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu ska jag inrikta mig mot barnet. Men suget kommer nog finnas där;)

      Radera
    2. Förstår det men du kommer att göra en del under tiden som kommer. Önskar dig en Glad midsommar med mycket sol.A-M

      Radera
    3. Fortsatt glad sommar på dig :)

      Radera
  6. Grattis Jonas ,till din prestation o att du nått ditt mål.Kör försiktigt hem igen, för du har ju fler äventyr att vänta till vintern .Fina bilder förresten, kan inte tro att det är midsommar med så mycket snö. Alla i Motala hälsar genom Lotta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Motala! Tycker det är ganska fränt att uppleva sommar och vinter på samma gång. Ha de!

      Radera
  7. Grattis igen Jonas! Det finns inget mer att tillägga! Allt är sagt! Helt makalöst! Njut av alla dina intryck när du cyklar hem! Glöm inte att kolla in alla fåglar på hemvägen! / Bengan

    SvaraRadera
  8. Jo mycket fåglar, men ser oftast inte vad det är. Kikaren blev för otymplig. Har iallafall sett spillkråka och blåhake! Tack en gång Bengan!

    SvaraRadera
  9. Kul att det gick som planerat Jonas. Hoppas cykelturen hem nu går fint, njut av alla intryck! Såg verkligen härligt ut där på toppen. Bra jobbat.

    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Detta måste vara det bästa jag gjort:)

      Radera
  10. Sommarsemester ser jag, hehe! Man skulle kunna tro det att det var vinter förutom midnattsolen då förstås. Superduktig är du. Nästa gång är du redo för Nallo.
    Bettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liten annorlunda form av semester:p Nallo ligger det i Italien?

      Radera
    2. Din kommentar Bettan om att Nallo ligger i Kebnekaisemassivet, verkar inte vara här utan baea på min mail. Har du varit där?

      Radera
  11. Tror du är rätt ensam om att ha spelat poker på toppen av Kebnekaise. Det gillar jag=)

    SvaraRadera