lördag 16 juni 2012

Dag 14


Som ni ser på bilden har har jag valt att fortsätta mot kebnekaises topp!!!:) Just nu campar jag i Nikkaloukta. Jag hade ringt kebnekaise fjällstation och de sa att man kunde hyra snöskor och några sedan hade varit uppe. Jag är i köket just och lagar mat efter dusch och bastu. Hade den stora turen här i köket att träffa på ett gäng som precis hade varit uppe. De hade dessutom varit uppe på toppen! En av dom hade tom jobbat på fjällstation en gång i tiden. Hon gav många värdefulla tips. Nordtoppen fick jag höra att den går ej att komma till genom kammen som binder syd och nordtoppen. Detta för att det är avspärrat pga herkules. Men också för att det är så smalt däremellan. Man kan inte heller ta sig upp från någon annan sida utan att klättra. Så nordtoppen får jag utesluta tyvärr. Men jag är jätteglad över att det verkar gå att ta sydtoppen! Nu verkar det dessutom vara en hel del däruppe. De kan ha trampat en bra väg för mig upp. Imorgon blir det vandring till fjällstation för att avvakta bra väder:)

2 kommentarer:

  1. Kul att du börjar se Kebnekaise ! Vi kom hem inatt (lördag-natt) från ett besök hos Robban. Det var helt underbart att träffa honom igen. Då tänkte jag på att du nyligen cyklat förbi på samma "breddgrad" men i inlandet. Om du har vägarna förbi på hemvägen så hör gärna av dig så får du hans adress och tel nr. Han skulle nog tycka det är jätteroligt om du tittar förbi och du skulle säkert bli bjuden på både middag och övernattning !
    Kram Britt Marie

    SvaraRadera
  2. Hade varit jättekul, men blir alldeles för lång omväg, men däremot kanske det blir Lycksele igen :)

    SvaraRadera